Menu

اخبار

جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری در خصوص واگذاری زمین جهت اجرای طرح های انرژی خورشیدی مورخ 96/5/1

جلسه راس ساعت 8:30 صبح به ریاست جناب آقای زرگر مدیر کل محترم دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری  ، جناب آقای اسکندری مدیر عامل محترم شرکت توزیع برق ، جناب آقای فلاح مدیر کل محترم امور اقتصادی و دارایی و نایب رییس  مرکز خدمات سرمایه گذاری استان البرز برگزار گردید.

در ابتدا مدیر عامل شرکت توزیع برق به ارایه توضیحاتی به شرح زیر پرداختند:
دراستان البرز تا کنون موافقت اولیه برای  23 نیروگاه صادر گردیده ات که از این میان 16 نیروگاه مجوز احداث گرفته و 2 نیروگاه به بهره برداری رسیده اند و در مجموع 4/26 مگاوات توان نیروگاهها می باشد . ایشان در ادامه اعلام نمودند که  مدت اعتبار مجوز اولیه که برای احداث نیروگاه صادر می گردد ، شش ماه می باشد و تنها یکبار قابل تمدید است و هدف این بوده است که سرمایه گذارای که واقعا قصد انجام فعالیت دارند به استان وارد و مجوز فعالیت برایشان صادر گردد. حسب اظهارات ایشان ، درزمینه انرژی های بادی در استان اقدامی صورت نپذیرفته است ولی در زمینه انرژی های خورشیدی  در استان مطالعات زیاد انجام و اقداماتی به شرح زیر صورت پذیرفته است:
احداث 4 نیروگاه خورشیدی 20 کیلووات در مساجد
احداث 5 نیروگاه خورشیدی 20 کیلووات در مدارس
احداث 14 نیروگاه  خورشیدی  18کیلووات مردمی
احداث نیروگاه  خورشیدی  در استانداری  به ظرفیت 10 کیلو وات
در مجموع 73 کیلووات cell خورشیدی در استان نصب شده است.
در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع برق با اشاره به تکلیف دولت مبنی بر کاهش مصرف انرژی ادارات دولتی  به میزان20% ، پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه  نمودند:
1-    تمامی ادارات دولتی 20% مصرف خود را اقدام به ساخت سلولهای خورشیدی نمایند.
2-    یک دهکده انرژی احداث شود برای ساخت یک نیروگاه که تمام دستگاهها 20%  صرفه جویی انرژی خود را از طریق نیروگاه فوق تامین نمایند و تامین بودجه احداث نیروگاه  از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت پذیرد.
در ادامه جناب آقای فلاح مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری ، ضمن تشکر از برگزاری جلسه ، توضیحاتی در خصوص وظایف مرکز خدمات  سرمایه گذاری ارایه و اعلام نمودند که مرکز خدمات سرمایه گذاری آمادگی دارد مدلهای مختلف تامین مالی را جهت احداث نیروگاه با مشارکت سرمایه گذاران خارجی ارائه و رهنودهای لازم  را در این خصوص ارائه  نماید .
ایشان در ادامه اعلام نمودند که در سال گذشته مجوز سرمایه گذاری خارجی برای ساخت چندین نیروگاه صادر گردیده ولی تاکنون اکثر آنها عملیاتی نشده و فقط در حد مجوز احداث و مجوز سرمایه گذاری خارجی بوده است که این امر نیز باعت سود جویی یکسری افراد  در استفاده از مجوزها گردیده است  . لذا ایشان خاطر نشان کردند که هدف از این جلسه تهیه یک کمیته و کارگروه با همکاری دستگاههای ذیربط  است تابتوان موانع موجود برای عملیاتی شدن  طرح احداث نیروگاهای خورشیدی در استان را تسهیل نمود .
نماینده شرکت شهرکهای صنعتی به نیاز شهرکهای موجود در استان  به  تامین برق از جمله از طریق انرژی های پاک اشاره نمود.
نماینده علم و فناوری نیز اعلام نمود با توجه به اینکه استان البرز یکی از قطبهای انرژی خورشیدی در کشور می باشد،  لذا  به منظور عملیاتی نمودن احداث نیروگاههای تجدید پذیر در استان  باید در خصوص تدوین مدل اقتصادی استان، پتانسیل سنجی در حوزه انرژی های خورشیدی، اطلس سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر مطالعات جامعی صورت پذیرد.
مدیر محترم امور اراضی درادامه اعلام نمودند با توجه به وجود 2000 هکتار اراضی ملی جهت احداث نیروگاه، های انرژی پاک ،  مهمترین  نکته این است که باید 2000 هکتار در نقاط مختلف استان که ظرفیت پست برق هم داشته باشند، جانمایی شوند .
در پایان  جناب آقای زرگر مدیر کل محترم دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری  ضمن تشکر از برگزاری جلسه اعلام نمودند که هدف اصلی از این جلسه رسیدن به یک تفاهم نهایی جهت پیش بردن و عملیاتی کردن پروژهای انرژی پاک است و قرار نیست جلسات جنبه فرسایشی داشته باشد بلکه باید با همفکری و مساعدت دستگاهها کار را پیش برده  تا بتوانیم آمار سرمایه گذاری دراستان در زمینه انرژی های پاک را با توجه به نیاز شدید استان در این خصوص، بالا ببریم.

 

 

انتخابگر پوسته

آرشیو اخبار

?? ?? ??