سهولت انجام کسب و کار
|
رتبه کل
|
130
|
119
|
118
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
56،51
|
56،74
|
57،44
|
شروع کسب و کار
|
رتبه
|
62
|
82
|
87
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
89،37
|
85،68
|
85،73
|
تعداد مراحل
|
6
|
8
|
8
|
مدت زمان (روز)
|
12
|
15
|
15
|
هزینه (درصد از درآمد سرانه)[1][1]
|
3،1
|
3،1
|
2،7
|
حداقل سرمایه (درصد از درآمد سرانه)
|
0
|
0
|
0
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سال 2016، زیرشاخص شروع کسب و کار تغییر روششناسی نداشته است.
ب. تعداد فرایندهای شروع کسب و کار از 6 مرحله در سال 2015 میلادی به 8 مرحله در گزارش 2016 افزایش یافته است. این مسئله به دلیل افزودن دو فرایند "اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور از آغاز فعالیتهای کسب و کار" و "ثبت نام برای مالیات بر ارزش افزوده" به این زیرشاخص است. همچنین هزینه شروع کسب و کار در کشور از 3،1 درصد از درآمد سرانه در سال 2015 به 2،7 در سال 2016 کاهش یافته است.
ج. در سال 1394، اقداماتی از قبیل افزایش مراکز صدور گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و ایجاد مراکز تخصصی، اصلاحات در خصوص جستجو و رزرو نام شرکت در زمان تأسیس، ثبت الکترونیکی دفاتر ثبت شرکتها و حذف دفاتر سنتی و کاغذی، ارسال الکترونیکی آگهی ثبت به روزنامه رسمی کشور، ایجاد پنجره واحد با سازمان ثبت احوال، ارائه تسهیلات به سرمایهگذاران خارجی، ارتباط الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی کشور و ارسال اسناد و اطلاعات مورد نظر جهت ثبت شرکت حداکثر در سه روز کاری توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به بانک جهانی منعکس گردید اما هیچیک مورد تأیید گروه انجام کسب و کار واقع نشد.
|
اخذ مجوز ساخت
|
رتبه
|
172
|
98
|
69
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
49،72
|
67،41
|
71،38
|
تعداد مراحل
|
15
|
15
|
15
|
مدت زمان (روز)
|
318،5
|
97
|
97
|
هزینه (درصد از ارزش انبار)[2][2]
|
5،3
|
5،3
|
2،1
|
شاخص کنترل کیفیت ساختمان (15-0)[3][3]
|
-
|
8،5
|
8،5
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، مؤلفههایی چون تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه در محاسبه این زیرشاخص لحاظ میگردید. این در حالی است که در سال 2016 میلادی برای نخستین بار، مؤلفه کنترل کیفیت ساختمان (15-0) نیز در محاسبه این زیرشاخص منظور شده است.
ب. در گزارش سال 2016 میلادی، تعداد مراحل ثابت مانده اما مدت زمان از 318،5 روز به 97 روز و هزینه اخذ مجوز ساخت از 5،3 درصد از ارزش انبار به 2،1 کاهش یافته است.
ج. اصلاحاتی از قبیل کاهش مدت زمان مورد نیاز برای واگذاری انشعابات آب و فاضلاب از 270 روز به 60 روز توسط وزارت نیرو و حذف مرحله "اخذ گواهی پرداخت مالیات زمین توسط شهرداری" به بانک جهانی منعکس شد. کاهش مدت زمان مورد نیاز برای واگذاری انشعابات آب و فاضلاب در بازبینی گزارش 2015 اعمال گردیده، لکن "اخذ گواهی پرداخت مالیات زمین توسط شهرداری" مورد تأیید گروه انجام کسب و کار واقع نشده است.
|
دسترسی به برق
|
رتبه
|
107
|
94
|
88
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
71،22
|
65،45
|
69،17
|
تعداد مراحل
|
6
|
6
|
6
|
مدت زمان (روز)
|
77
|
110
|
77
|
هزینه (درصد از درآمد سرانه)
|
865،6
|
865،6
|
823،4
|
شاخص قابلیت اطمینان از عرضه و شفافیت تعرفهها (8-0)[4][4]
|
-
|
5
|
5
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، مؤلفههایی چون تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه در محاسبه این زیرشاخص لحاظ میگردید. این در حالی است که در گزارش سال 2016 میلادی برای نخستین بار، مؤلفه قابلیت اطمینان از عرضه و شفافیت تعرفهها (8-0) نیز در محاسبه این زیرشاخص لحاظ شده است.
ب. در گزارش سال 2016 میلادی، تعداد مراحل ثابت مانده اما مدت زمان و هزینه دسترسی به برق نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
ج. کاهش مدت زمان واگذاری انشعاب برق از 77 روز به 44 روز، با انجام مکاتبات و ارسال مستندات مربوطه به بانک جهانی منعکس گردید. علیرغم تأیید گروه سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، این مؤلفه در بازبینی گزارش 2015 به 110 روز افزایش یافت و در گزارش 2016 به 77 روز کاهش یافته است. همچنین هزینه دسترسی به برق از 865،6 درصد از درآمد سرانه در سال 2015 به 823،4 در سال 2016 کاهش یافته است.
|
ثبت مالکیت
|
رتبه
|
161
|
89
|
91
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
48،78
|
63،51
|
63،50
|
تعداد مراحل
|
9
|
7
|
7
|
مدت زمان (روز)
|
35
|
12
|
12
|
هزینه (درصد از ارزش دارایی)
|
10،6
|
6،1
|
6،1
|
کیفیت مدیریت (اداره) زمین (30-0)[5][5]
|
-
|
15
|
15
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، مؤلفههایی چون تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر در محاسبه این زیرشاخص لحاظ میگردید. این در حالی است که در گزارش سال 2016 میلادی برای نخستین بار، مؤلفه کیفیت مدیریت (اداره) زمین (30-0) نیز، با در نظر گرفتن عواملی چون قابلیت اطمینان، شفافیت و پوشش جغرافیایی سیستمهای مدیریت زمین، به عنوان جنبههای حل اختلاف برای مسائل زمین در محاسبه این زیرشاخص لحاظ شده است.
ب. در گزارش سال 2016 میلادی، تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است.
ج. انجام اصلاحاتی از قبیل حذف مرحله "اخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری"، حذف مرحله "اخذ گواهی اشتغال و مفاصای بیمه از اداره کار و امور اجتماعی"، اصلاح مدت اعتبار "استعلام مفاصا حساب مالیاتی" مندرج در گزارش بانک جهانی از یک ماه به سه ماه، اصلاح میزان هزینه ثبت مالکیت مندرج در بند 6 گزارش بانک جهانی، کاهش جمع هزینههای زیرشاخص مذکور از 10،6 درصد ارزش ملک به 6،1 درصد (کاهش 4،5 درصدی)، کاهش زمان ثبت مالکیت بواسطه حذف دو مرحله "اخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری" (30 روز) و "اخذ گواهی اشتغال و مفاصای بیمه از اداره کار و امور اجتماعی" (19 روز) مورد تأیید گروه انجام کسب و کار بانک جهانی قرار گرفته و منجر به بهبود رتبه کشور در این زیرشاخص شده است. با توجه به اینکه این اصلاحات در بازبینی گزارش 2015 منعکس شده، بهبود رتبه در سال 2015 اتفاق افتاده است.
|
اخذ اعتبارات
|
رتبه
|
89
|
90
|
97
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
45
|
45
|
45
|
قدرت حقوق قانونی (12-0)
|
2
|
2
|
2
|
اطلاعات اعتباری (8-0)
|
7
|
7
|
7
|
پوشش ثبت سوابق اعتباری افراد در بخش خصوصی (درصد از بزرگسالان)
|
33،8
|
33،8
|
46،6
|
پوشش ثبت سوابق اعتباری افراد در بخش دولتی (درصد از بزرگسالان)
|
45
|
45
|
49،1
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سال 2016، زیرشاخص اخذ اعتبارات، تغییر روششناسی نداشته است.
ب. در گزارش سال 2016 میلادی، قدرت حقوق قانونی و اطلاعات اعتباری ثابت مانده است اما پوشش ثبت سوابق اعتباری افراد در بخش خصوصی و پوشش ثبت سوابق اعتباری افراد در بخش دولتی درصد بیشتری از جمعیت بزرگسال را تشکیل داده است.
|
حمایت از سرمایهگذاران خرد
|
رتبه
|
154
|
149
|
150
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
41،67
|
40
|
40
|
میزان قوانین مربوط به تضاد منافع
(10-0)
|
4
|
4
|
4
|
میزان حاکمیت سهامداران (10-0)
|
4،3
|
4
|
4
|
قدرت حمایت از سرمایهگذاران خرد (10-0)
|
4،2
|
4
|
4
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت کسب و کار سال 2016، زیرشاخص حمایت از سرمایهگذاران خرد، تغییر روششناسی نداشته است.
ب. در گزارش سهولت کسب و کار سال 2016، میزان قوانین مربوط به تضاد منافع ثابت مانده است اما میزان حاکمیت سهامداران و قدرت حمایت از سرمایهگذاران خرد کاهش یافته است.
ج. در پرسش بانک جهانی مبنی بر اینکه "آیا سهامدار بهعنوان خواهان دعوی قادر است بدنه تأییدکننده معامله (مدیرعامل یا هیئتمدیره) را به جهت زیانی که از معامله به شرکت وارد میشود مسئول بداند یا خیر؟" امتیاز ایران 1 از 2 لحاظ گردیده بود، اصلاحات درخواستی پس از انجام مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با سازمان بورس و اوراق بهادار و با استناد به ماده 130 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب 1347 و ماده 9 دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران بورسی و فرابورسی توسط معاونت امور اقتصادی به بانک جهانی منعکس شد، اما مورد تأیید گروه انجام کسب و کار بانک جهانی واقع نشد.
|
سهولت پرداخت مالیات
|
رتبه
|
124
|
122
|
123
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
66،78
|
66،78
|
66،78
|
تعداد پرداخت در هر سال
|
20
|
20
|
20
|
زمان صرف شده (ساعت در هر سال)
|
344
|
344
|
344
|
نرخ کل مالیات (درصد از سود)
|
44،1
|
44،1
|
44،1
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت کسب و کار سال 2016، زیرشاخص سهولت پرداخت مالیات تغییر روششناسی نداشته است.
ب. کلیه مؤلفههای این زیرشاخص نسبت به سال قبل تغییر نداشتهاند.
ج. انجام اصلاحاتی از قبیل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارسال اظهارنامه الکترونیکی در پایه مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده، ارسال اظهارنامه الکترونیکی در پایه مالیاتهای مستقیم، پرداخت الکترونیکی مالیات در پایه مالیاتهای مستقیم و الکترونیکی کردن پرداخت مالیات و فهرست حقوق و دستمزد به بانک جهانی منعکس گردیده اما هیچیک مورد تأیید گروه انجام کسب و کار واقع نشده است.
|
تجارت فرامرزی
|
رتبه
|
148
|
166
|
167
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
56،81
|
39،38
|
39،38
|
تعداد اسناد برای صادرات
|
7
|
-
|
-
|
زمان صادرات (روز)
|
25
|
-
|
-
|
موافقت مستند (ساعت)
|
-
|
159
|
159
|
موافقت مرز (ساعت)
|
-
|
107
|
107
|
حمل و نقل داخلی (ساعت)
|
-
|
-
|
42
|
هزینه صادرات ($ برای هر کانتینر)
|
1350
|
-
|
-
|
موافقت مستند ($ امریکا)
|
-
|
143
|
143
|
موافقت مرز ($ امریکا)
|
-
|
565
|
565
|
حمل و نقل داخلی ($ امریکا)
|
-
|
-
|
558
|
تعداد اسناد برای واردات
|
11
|
-
|
-
|
زمان واردات (روز)
|
37
|
-
|
-
|
موافقت مستند (ساعت)
|
-
|
284
|
284
|
موافقت مرز (ساعت)
|
-
|
148
|
148
|
حمل و نقل داخلی (ساعت)
|
-
|
-
|
53
|
هزینه واردات ($ برای هر کانتینر)
|
1555
|
|
-
|
موافقت مستند ($ امریکا)
|
-
|
197
|
197
|
موافقت مرز ($ امریکا)
|
-
|
660
|
660
|
حمل و نقل داخلی ($ امریکا)
|
-
|
-
|
600
|
توضیحات
|
الف. در گزارش انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، تعداد اسناد، زمان و هزینه در محاسبه زیرشاخص تجارت فرامرزی لحاظ میشد. این در حالی است که با تغییر روششناسی این زیرشاخص در سال 2016، تعداد اسناد برای صادرات و واردات حذف شده و و زمان و هزینه صادرات و واردات بر مبنای زمان موافقتهای مستند و مرز و همچنین حمل و نقل داخلی محاسبه گردیده است. از این رو مقایسه مؤلفهها برای سالهای 2015 و 2016 موضوعیت ندارد.
ب. اقداماتی از قبیل حذف ایران کد و طرح شبنم، الکترونیکی شدن تبادل اطلاعات مانیفست، فعالسازی اظهار الکترونیکی و کاهش تعداد ایستگاههای کاری و طراحی و پیادهسازی سامانه پنجره واحد تجاری و .... به بانک جهانی منعکس گردیده اما هیچیک مورد تأیید گروه انجام کسب و کار واقع نشده است.
|
سهولت اجرای قراردادها
|
رتبه
|
66
|
62
|
62
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
63،35
|
61،85
|
61،85
|
مراحل (تعداد)
|
40
|
-
|
-
|
زمان (روز)
|
505
|
505
|
505
|
هزینه (درصد از طلب)
|
17
|
17
|
17
|
شاخص کیفیت فرایندهای قضایی (18-0)[6][6]
|
-
|
6،5
|
6،5
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2015 میلادی، مؤلفههایی چون تعداد مراحل، مدت زمان و هزینه در محاسبه این زیرشاخص لحاظ میگردید. این در حالی است که در گزارش سال 2016 میلادی، برای نخستین بار تعداد مراحل از زیرشاخص اجرای قراردادها حذف شده و کیفیت فرایندهای قضایی در محاسبه این زیرشاخص لحاظ گردیده است.
ب. کلیه مؤلفههای این زیرشاخص نسبت به سال قبل تغییر نداشتهاند.
|
ورشکستگی و پرداخت دیون
|
رتبه
|
138
|
137
|
140
|
امتیاز فاصله تا اقتصاد پیشرو
|
32،38
|
32،38
|
31،57
|
زمان (سال)
|
4،5
|
4،5
|
4،5
|
هزینه (درصد از دارایی)[7][7]
|
15
|
15
|
15
|
نرخ بازستانی (نرخ احیا و تجدید بنگاه اقتصادی) (سنت در هر دلار)
|
19،5
|
19،5
|
18
|
قدرت قوانین مربوط به ورشکستگی
(16-0)
|
7
|
7
|
7
|
توضیحات
|
الف. در گزارش سهولت کسب و کار سال 2016، زیرشاخص ورشکستگی و پرداخت دیون تغییر روششناسی نداشته است.
ب. به جز نرخ بازستانی که نسبت به سال 2015 تنزل یافته است، سایر مؤلفههای این زیرشاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت مانده اند.
ج. سهم غرمایی (نرخ بازستانی) پرداخت شده ورشکستگان در اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران از سال 1388 لغایت 6 ماهه اول 1392 و همچنین مجموع هزینهها و درآمدهای تعدادی از ورشکستگان مربوط به سالهای 1388 لغایت 1392 به بانک جهانی منعکس شد لکن مورد تأیید گروه انجام کسب و کار بانک جهانی واقع نگردید.
|