Menu

اخبار

البرز استحقاق ارتقاء و توسعه را دارد/ مشکلات این استان متعلق به خودش نیست


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز،"محمدباقر نوبخت"عصر چهارشنبه در جلسه " شورای برنامه ریزی و توسعه استان" که با حضور"سیدحمیدطهایی" استاندار البرز، معاونان و جمعی از فرمانداران و مدیران کل در سالن شهدای دولت تشکیل شد، با اشاره به بازدید میدانی از این استان، نامگذاری رهبر معظم انقلاب اسلامی  و تعبیر هوشمندانه ایشان را مطلع قرار داد و گفت: تشبیه ایران کوچک برای کرج انتخاب شایسته ای بوده است و این ایران کوچک باید امکانات مورد نیاز یک ایران را نیز داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در جریان اوضاع مناطق مختلف هستیم، افزود: قبل از سفر به استان البرز مطلع از شاخص های کمی این استان بوده ام و برای پیگیری همین امر و نه از باب استدلال یا احصاء روند پروژه های عمرانی حضور پیدا کرده ام.

البرز استحقاق ارتقاء ساختاری دارد
سخنگوی دولت تصریح کرد: متأسفانه استان نوبنیاد البرز در ارزیابی شاخص ها تفاوت های معناداری با سایر مناطق دارد و این روند صرفاً به جهت جمعیت نیست، بلکه این استان حداقل در 28 شاخص ارزیابی شده نیازمند ارتقاء است.
برنامه ریزی شاه کلید توسعه البرز نوپا است

وی افزود: توسعه اساساً حرکت از وضع موجود برای رسیدن به جایگاه مطلوب است و این امر خود برنامه ریزی دقیقی می خواهد چرا که اگر برنامه ریزی نداشته باشیم  هر میزان منابع مالی را نیز صرف مناطق نماییم هدر رفت هزینه خواهد بود.

دولت یازدهم با تدبیر مشکلات سالهای گذشته را حل می کند

سخنگوی دولت ادامه داد: در طول سالهای گذشته در کشور 800 میلیارد هزینه شد، رشد اقتصادی منفی و 2900 طرح ناتمام باقی ماند که باید با برنامه آن را حل کرد.

البرز نیازمند تدوین 2 برنامه یک و پنج ساله توسعه  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه برای قرار گرفتن البرز روی ریل توسعه باید برنامه کوتاه مدت یک ساله و میان مدت 5 ساله تدوین کرد، گفت: هر چند بخشی از این برنامه ریزی یکساله از دست رفته است،طبق ماده 1 قانون محاسابات عمومی برنامه یکساله عمومی بودجه یکسال دولت است که ضمن پیگیری منابع و مصارف، چگونگی دستیابی به اهداف مورد نظر را مشخص می سازد. در حال حاضر نیز برنامه سال 94 استان البرز در این سازمان در دست بررسی است.

استان البرز در رتبه 19 اعتبارات ملی

وی ضمن تشریح وضعیت اعتبارات استانها افزود: استان البرز از نظر اعتبارات رتبه 19 ملی را دارد و استانهایی نظیر زنجان، همدانی، گلستان، یزد، آذربایجان غربی، قزوین خراسان، قزوین و... در رتبه های پایین تر قرار دارند.

نوبخت اضافه کرد: باتوجه به اینکه استان نوبنیاد است نیاز به توجه بیشتر از سوی دولت و بخشی غیردولتی هستید تا سرمایه گذاری ها شما را به جایگاه مطلوب برساند.

افزایش 13.5 برابری اعتبارات پروژه همت در سال 94

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به افزایش اعتبارات این استان در سالجاری تصریح کرد: استان البرز در برخی طرح ها جهش هایی داشته که به عنوان نمونه اعتبارات پروژه بزرگراه همت سال 94، نسبت به سال گذشته با 13.5 درصد افزایش همراه بوده است؛ با این وجود حرکت های موثر تری برای توسعه این استان نیاز است.

لزوم افزایش میزان تخصیص ها به استان البرز

سخنگوی دولت تصریح کرد: بر اساس برنامه یکساله ، باید تخصیص هایی که به استان البرز داده می شود افزایش پیدا کند. طبق ماده واحده قانون بودجه بر اساس پیش بینی به میزان وصولی می توانیم تخصیص دهیم، سال گذشته 211 هزار میلیارد تومان منابع بودجه ای بود که 180 هزار میلیارد تومان بدست آمد در حالی که باید 211 هزار میلیارد تومان بدست می آمد و بنابراین به تبع آن تخصیص ها نیز کاهش داشت.

دست دولت تا 10 درصد  برای افزایش تخصیص ها باز است

وی ادامه داد: در تخصیص، شاخص ها و اولویت هایی داریم  به نحوی که طی آن به برخی دستگاه ها 110 درصد تخصیص نیز خواهیم داد، در واقع قانون سازمان مدیریت وبرنامه ریزی این اختیارات را داده است که در برخی موارد تا 10 درصد افزایش  تخصیص نیز داشته باشیم.

50 هزار میلیارد تومان به سرفصل اعتبارات عمرانی اختصاص یافت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد: طبق پیش بینی ها اعتبارات عمرانی سال 94، 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: این رقم سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان بود و امسال بیش از 40 هزار میلیارد تومان جهت تکمیل  طرح های عمرانی پرداخت خواهد شد.

نوبخت عنوان کرد: در استان البرز نسبت به برنامه کوتاه مدت یک ساله، روی تخصیص ها مساعدت های ویژه ای می شود.

مشکلات البرز متعلق به خودش نیست

سخنگوی دولت در محور دیگری از سخنان خود به وضعیت ترافیک استان البرز و تحمل بار تردد خودروهای عبوری از سایر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: البرز استعداد ارتقاء را دارد، مشکلات البرز متعلق به این استان نیست، تمام بار ترافیک شمال و غرب کشور باید از راه های البرز بگذرد و مردم ساعت ها در توقف گاه ها گازهای سمی و بار ترافیک را تحمل کنند.

وی تصریح کرد: این حق مردم استان البرز است که برای بزرگراه های همت تخصیص ویژه ای دیده شود و یا راه های دیگری برای تردد خودروها به سایر نقاط کشور ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در این خصوص امسال مساعدت ویژه ای به استان البرز خواهد شد و در این رابطه دکتر صالحی معاون امور مناطق و استانها موضوع پیگیری خواهند کرد.

به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تفویض اختیار شد

نوبخت در بخش دیگری علت حضور خود در استان البرز را معرفی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان اعلام کرد و گفت: از این پس طبق ماده 44 قانون تنظیم 2، همه اعتباراتی که ابلاغ نشد، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ابلاغ می شود و امروز نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز را معرفی خواهیم کرد ضمن اینکه استاندار خود نماینده عالی دولت است و سازمان برنامه ریزی نیز باید نهایت همکاری را در امور استانی با ایشان داشته باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سیاست دولت این است که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیشترین تخصیص را به البرز داشته باشیم  تا از حجم مراجعات و ترددها به مرکز کاسته شود و در این زمینه تفویض اختیارات نیز صورت می گیرد.
 

قطار 5 ساله توسعه البرز  روی ریل شتاب قرار گیرد

وی با تأکید بر اینکه قطار 5 ساله توسعه در گذر است و باید از فرصت باقی مانده نهایت بهره مندی را داشت، گفت: برنامه میان مدت از سال 95 تا 99 ادامه خواهد داشت که برنامه پنج ساله ششم است؛ این قطار تا 5 سال دیگر نمی ایستد و اگر برنامه ای دیده نشود باید تا ایستگاه بعدی 5 سال آینده نیز انتظار کشید.

نوبخت بیان کرد: مدیران مطالبات و نیازها را  مکتوب و اعلام نمایند تا جمع بندی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین عنوان کرد: به جای تعدد پروژه ها تعدادی پروژه مهم طی 5 سال تعریف شود و جهت تکمیل نهایی آن برای این استان تازه تأسیس اقدام شود.

وی با اشاره به تدبیر دولت در اداره کشور گفت: اکنون با درآمد ارزی 24 میلیارد باید کشور را اداره کرد این در حالی است که طی سال 90 و 91 این رقم 120 میلیارد دلار بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: دشمن در طول این مدت در صدد فلج ساختن اقتصاد کشور بود در حالی که با ایستادگی ملت، ایران مقتدر شد و به رشد اقتصادی رسید و کماکان نیز بر سر آرمانهای خود پایداری خواهد کرد کما اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس نیز این استقامت را از خود نشان داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشور با تدبیر اداره می شود، گفت: در مذاکرات هسته ای مثل دلاوری نیروهای سپاه و بسیج و... به اتکای ملت و خدا همه حقوق ملت را در مذاکرات خواهیم گرفت و راهکارهای مختلفی روی میز مذاکره داریم.

در پایان این مراسم با حکم معاون رئیس جمهور" ذبیح الله قائمی معاون برنامه ریزی استان البرز به عنوان " اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز" معارفه و رسماً آغاز بکار کرد

انتخابگر پوسته

آرشیو اخبار

?? ?? ??