Menu

بازدید از شرکت نوونوردیسک - اسفند ماه 1400

بر اساس مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به شماره 142118/21-14016 مورخ 4/8/95 به شرکت NOVO NORDISK Region International Operation  مقیم دانمارک اجازه داده شده است تا از طریق مشارکت در سرمایه سهمی شرکت سرمایه­پذیر نوونوردیسک پارس به میزان 100 درصد در طرح تولید قلم انسولین پیشرفته در شهرک صنعتی دارویی برکت استان البرز سرمایه‌گذاری نماید و بر اساس ثبت­نامه شماره 8743-5-21 مورخ 09/15/2019 تاکنون مبلغ سرمایه وارده آن شرکت 89،425،905  یورو می­باشد.

گزارش بازدید:

با هماهنگی مدیران شرکت نوونوردیسک دانمارکی مستقر در شهرک دارویی برکت در بهمن ماه سالجاری هیاتی از وزارت بهداشت و مرکز خدمات سرمایه گذاری برای بازدید از کارخانه دعوت بعمل آمده بود که سرکار خانم جانفشان و اینجانب محمدی کارشناس مرکز خدمات سرمایه گذاری در کارخانه حضور بهم رسانیده و پس از ثبت نام و ارایه کارت واکسن به سالن جلسات کارخانه راهنمایی شدیم. با حضور اعضای هیات وزارت بهداشت که شامل مدیران بخش غذا و دارو و تعدادی از پزشکان حوزه مربوط به محصولات نوونوردیسک بودن جلسه تشکیل گردید.

مدیر کارخانه آقای ساواس از کشور یونان با معرفی خود و اینکه مدت یکسال است که در این سایت حضور دارند به بیان نکات ایمنی و بهداشتی برای بازدید از خط تولید پرداختند و افزودن که شرکت نوونوردیسک به عنوان شرکت بزرگ داروسازی در جهان با بیش از 48 هزار نیروی انسانی و تولید بیش از 50 درصد انسولین مصرفی دنیا و سایر محصولات در بیماریهای قلبی و هموفیلی و سرطانی و غیره از شرکت های نامدار و برجسته جهانی می باشد که امسال صدمین سال تاسیس خود را جشن خواهد گرفت. این شرکت در مناطق مختلف دنیا از جمله فرانسه، برزیل والجزایر دارای خط تولید است که خوشبختانه در ایران هم از سال 2015 پس از امضای تفاهم نامه با وزرات بهداشت اقدام به برنامه ریزی و خرید زمین در شهرک دارویی برکت نمود و در سال 2017 ساخت کارخانه را آغاز و در سال 2018 پس از یکسال آن را تکمیل نمود. در نهایت بهره برداری و تولید کارخانه از سال 2020 آغاز و با افزایش تولید به سه شیفت کاری هم رسید. ساختمان کارخانه از سه بخش تشکیل شده که شامل انبار مواد اولیه وارداتی ، خط تولید مونتاژ و قسمت ادرای و پشتیبانی می گردد.

 

در ادامه آقای سعد از مدیران ارشد کارخانه و در واقع بنیانگذاران آن به صحبت پرداختند و اشاره کردند که در ابتدا شرکت نوونوردیسک از حدود 10 سال پیش در ایران فعالیت تجاری داشته است و پس از امضای برجام و رفع تحریم های بین المللی با کمک ایرانی های حاضر در شرکت نوونوردیسک از جمله آقای مایک دوستدار در هیات مدیره این شرکت، تلاش برای تاسیس کارخانه منطقه خاورمیانه شرکت در ایران آغاز گردید و در نهایت به اجرا در آمد.

ایشان هدف اصلی شرکت را کمک به بیماران دیابتی با توجه به چشم انداز 700 میلیون بیمار در سال 2045 در سطح جهان اعلام و حضور این شرکت و کارخانه را در شهرک دارویی را امتیاز مهم برای ایجاد فضای رقابتی و همچنین امکان انتقال سریع تکنولوژهای جدید از طریق شرکت نوونوردیسک معرفی کردند.

پس از پایان جلسه و استراحت کوتاه بازدید از کارخانه شروع شد و پس از پوشیدن لباس های بهداشتی بازدید از انبار صورت پذیرفت و محصولات وارداتی شامل مواد انسولین و قطعات قلم آن که از کارخانه مادر در دانمارک تولید و به ایران واردات می شود به هیات معرفی شد و در ادامه خط تولید مونتاژ با دستگاههای خودکار و نظارت پرسنل و مهندسین نشان معرفی و در نهایت قلم های انسولین مونتاژ شده بسته بندی و آماده ارسال به بازار می شدند.

در کل، کارخانه به صورت خط مونتاژی در ادامه کارخانه مادر در دانمارک در حال فعالیت است که بخشی از فرایند نهایی تولید و بسته بندی در سایت ایران انجام می گیرد ولی در کشورهایی مانند برزیل کل تولید در سایت آنها صورت میگیرد ولی در بازار ایران به دلیل محدودیت های تولید و سهم بازار و مجوز واردات مواد و تجهیزات در حال حاضر تولید از سه شیفت به تنها یک شیفت کاهش یافته است و امکان توسعه تولید هنوز میسر نیست و بازار انسولین کشور بیشتر به رقبای چینی واگذار گردیده است.

لازم به ذکر است برخی موانع هم در حال حاضر برای دریافت مجوز های سالانه واردات مواد اولیه از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت برای کارخانه نوونوردیسک وجود دارد و یک عدد لیفتراک وارداتی کارخانه مدت سه سال است که در گمرک مانده است و امکان ترخیص آن داده نشده است و با وجود پیگیری های مکرر از سوی مقامات شرکت و قول مساعد مقامات دولتی از سازمان سرمایه گذاری و سایر دستگاهها همچنان لیفتراک در گمرک مانده است و برای جابجایی مواد در انبار کارخانه ضروری می باشد.

پس از پایان بازدید از خط تولید و پذیرایی از هیات بازدید کننده این ماموریت به پایان رسید.

 

انتخابگر پوسته

?? ?? ??